URHEILUGAALA KIINNOSTAVANA MARKKINOINTIALUSTANA

Urheilugaala on vuosittain tammikuussa järjestettävä gaalailta, joka tukee liikunnan ja urheilun arvostusta suomalaisessa yhteiskunnassa. Gaala kerää yhteen urheilun taustajoukot, fanit ja urheilijat kerran vuodessa saman katon alle.

Urheilugaala sai viime vuoden syksyllä tunnustuksen Sponsorointi & Tapahtumat Awardseissa vuoden kuluttajatapahtumana. Sitä suosittelee 90% kävijöistä (Sponsor Insight). Gaala on ison tv-näkyvyyden ja mediahuomion lisäksi myös merkittävä b2b-tapahtuma. Lajiliitot, urheiluseurat, urheilutapahtumien järjestäjät ja urheilun kanssa yhteistyötä tekevät firmat kokoontuvat verkostoitumaan gaala-illalliselle.

Urheilugaalan tuottaja Anna Komu kirjoitti aiemmin Urheilugaalan tapahtuman sisäisistä näkyvyysmahdollisuuksista kumppaneille: https://www.starsquad.fi/blogi/2018/3/22/urheilugaala-trke-verkostoitumis-ja-edustustilaisuus-yhteistykumppaneillemme.

Tässä blogissa avaan Urheilugaalan mahdollisuuksia ympärivuotisen sisällöntuotannon näkökulmasta. Urheilugaalan kumppani voi osoittaa tukevansa suomalaista urheilua ja liikuntaa läpi vuoden. Tämä on merkittävä asia, sillä haluamme että kumppanimme pystyvät hyödyntämään yhteistyötä muutenkin kuin vain gaalapäivänä ja -viikolla.

Markkinointioikeus suomalaisen urheilun tukijana

 

Olemme rakentaneet viime vuosina kumppaneillemme työkaluja, joilla he voivat osoittaa olevansa virallinen UG-kumppani. Esimerkiksi kumppanin pitäessä henkilöstön sisäistä liikunnallista virkistyspäivää, se voi kertoa olevansa myös mukana virallisena urheilun tukijana. Kumppanit ottivatkin aktiivisesti uudet työkalut käyttöön, ja lisäsivät ”Mukana tukemassa suomalaisen urheilun arvostusta” -bannerin mm. somepäivityksiin, nettisivun etusivulle, uutiskirjeisiin ja sähköpostiallekirjoituksiin.

Suomalaisen urheilun kumppanuudesta kannattaa olla ylpeä, ja haluammekin, että kumppanit kertovat tätä ilosanomaa monipuolisesti markkinointiviestinnässään. Nään tässä myös paljon mahdollisuuksia, ja kannustammekin kumppaneita ottamaan Urheilugaala-kumppanuuden yhdeksi markkinoinnin isoksi kärjeksi. Integroimalla yhteistyön kokonaisvaltaisemmin markkinointiviestintään kumppanuus saavuttaa laajempaa näkyvyyttä ja synnyttää positiivista mielleyhtymää brändistä suomalaisen urheilun tukijana.

Urheilugaalan uusi kumppani Sportspot aktivoi asiakkaitaan kertomaan omia sykähdyttäviä urheiluhetkiään käyttäen UG19 virallinen kumppani -banneria.

Viime vuonna Olympiakomitean #nuorellesiivet -lahjoituskampanja lanseerattiin Urheilugaalan ehdokasesittelyn yhteydessä Kisahallilla. Kampanjassa tukijat voivat lahjoittaa valmennustunteja paikallisesti valitsemalleen urheiluakatemialle. Nuorelle siivet -kampanja tulee olemaan iso teema myös vuoden 2020 Urheilugaalassa, ja tämä antaa gaalakumppaneille mahdollisuuden tehdä myös konkreettinen lahjoitus junioriurheilun tukemiselle. Konkreettiset teot hyvän asian puolesta ovat vaikuttava tapa nostaa brändin imagoa ja osoittaa yrityksen vastuullisuutta. Arvot ja yhteisövastuullisuus vaikuttavat paljon nykyaikaisten kuluttajien ostopäätöksiin.

#Nuorellesiivet -kampanjan sanomaa levitettiin mm. Urheilugaalan somessa, printtimainonnassa, viestinnässä sekä ulkomainonnassa. Clear Channelin uusista vaikuttavista mediapaikoista käytössä oli mm. Amos Rexin medianäyttö.

Suomalaisen urheilun huippuhetkien omistaminen ja #UGvierailee
Viime vuoden gaalakaudella aloitimme uuden sisältökonseptin Urheilugaalan kanavissa: #ugvierailee. Ideana on vierailla eri tason paikallisissa urheilutapahtumissa, välittää fiiliksiä katsomoista sekä synnyttää kiinnostusta uusiin lajeihin. Lisäksi haastattelimme jokaisesta tapahtumasta urheilijaa, jonka kautta avasimme eri lajien persoonia.

#UGvierailee -konseptia on sovellettu myös kumppaniaktivointeihin. Esimerkiksi Lääkärikeskus Aavan tiimipäivään toimme Uno-palkinnon vierailulle, ja sille tehtiin leikkimielinen kuntotesti!

Suomalaisen urheilun huippuhetket herättävät tunteita ja keskustelua. Kumppani voi osallistua keskusteluun, ja aktivoida asiakkaitaan keskustelemaan suomalaisen urheilun isoista ja tunteellisista hetkistä. Somessa ja uutisissa käy läpi vuoden kuuma keskustelu etenkin vuoden urheilija- ja sykähdyttävin urheiluhetki -palkintojen ehdokkaista ja omista suosikeista voittajiksi. Joka viikko urheilussa tapahtuu jotakin, jolloin syntyy keskustelu ensi vuoden Gaalan voittajista. Heti gaalan jälkeen helmikuussa puhutaan jo ensi vuoden tammikuun voittajaehdokkaista!

Urheilugaalan uusi kumppani Huawei liitti itsensä sykähdyttävin urheiluhetki -palkintoon ja aktivoi ihmisiä jakamaan omia urheiluhetkiään samalla tuoden tietoisuutta uudesta Huawei Mate 20 Pro -puhelimesta. Kisojen kautta yhteisille kumppanijulkaisuille saatiin merkittävän iso näkyvyys.

Gaalapäivä on toki juuri se hetki, jolloin kiinnostus on korkeimmillaan. Tällöin kumppanit voivat elää gaala-illassa mukana, ja julkistaa omalla kulmallaan illan voittajia. Esimerkiksi Valio löysi Urheilun lähettiläs -palkinnon voittajasta vanhan maitopojan!

Kuluttaja- ja yritysmyynnin tukeminen sekä brändiaktivoinnit
Hyvä kumppanuusyhteistyö edellyttää usein myös suoraa myynnin tukemista. Yritysmyynnin puolella kumppanimme saavat mahdollisuuden rakentaa liidejä generoivan aktivointiständin Urheilugaalan punaiselle matolle, sekä oikeuden isännöidä ja esitellä liiketoimintaansa workshopeissa muille kumppaneille. Urheilugaalan tavoite on toimia alustana jonka kautta tavoittaa muut urheilupinnassa toimivat yritykset.

Esimerkiksi Urheilugaalan vuoden 2019 uusi kumppani Remeo haastoi gaalavieraat tekemään kierrätyslupauksia sekä testaamaan jätteiden lajittelutaitonsa.

B2C-puolelle rakennamme myös räätälöityjä ratkaisuja tukemaan suoraa kuluttajamyyntiä. Urheilugaalan sosiaalisen median yhteisöt ja uutiskirjerekisterit ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi. Uutiskirjerekisteriä olemme kasvattaneet etenkin Sykähdyttävin urheiluhetki -äänestyksen kautta, jonka äänimäärät ovat kasvaneet kahdessa vuodessa n. 50 tuhannesta yli 130 tuhanteen.

Some-yhteisöjä kasvatamme kilpailuilla, mielenkiintoisella ja oikea-aikaisella urheilusisällöllä sekä aktiivisella reagoinnilla keskusteluihin. Facebookissa Urheilugaala -yhteisö on muihin Suomen gaaloihin verrattuna isoin (ja myös aktiivisin), ja on myös ohittanut Ruotsin Iddrottsgalan fanimäärässä. Kasvatamme yhteisöjä siksi, että saamme viestittyä suomalaisen urheilun sykähdyttäviä hetkiä mahdollisimman monelle myös somen kautta, sekä myös siksi että Urheilugaala olisi entistä relevantimpi alusta kumppanien viestin läpisaamiseen urheilun ystäville.

Urheilugaalan kanavissa jaetaan kumppaneille liiketoiminnallisesti tärkeää sisältöä, sekä esittelemme jokaisen kumppanin ja yhteyden urheiluun mainostettavalla somejulkaisulla.

Urheilugaalan faneille pystytään tekemään myös ekslusiivisia tarjouksia kumppanien tuotteista ja palveluista.

Hospitality-elämykset sidosryhmille
Aktiivinen urheilun tukija Smile on gaalassa uutena kumppanina, ja vuoden 2020 Urheilugaalassa Smile tarjoaa naisten jääkiekon MM-kisojen koko 350-päiselle vapaaehtoisjoukolle oman gaala-elämyksen. Smile oli myös jääkiekon kisojen kumppani. Urheilugaala onkin mainio alusta kumppanille nivoa yhteen kaikki muut suomalaisen urheilun kumppanuutensa ja tuoda niiden huippuhetkiä esiin.

Myös Helsingin kaupunki tarjoaa muodostelmaluistelun MM-kisojen 200 vapaaehtoiselle gaala-elämyksen. Urheilugaala on oiva paikka nostaa esiin kyseisen vuoden kansainvälisiä urheilun suurtapahtumia. Viime gaalassa nähtiinkin esimakua muodostelmaluistelun kisoista, kun Jenni Vartiaisen esityksen aikana lavan valloittivat suomalaiset muodostelmaluistelu-joukkueet.

Urheilugaala ja kumppanit haluavat osoittaa arvostusta suomalaisten urheilutapahtumien tärkeille vapaaehtoisille, ilman heitä ei tapahtumia järjestettäisi!

Mikä olisi parempi tapa sitouttaa tärkeää asiakasta tai kumppania kuin viettämällä hänen kanssaan upea gaala-ilta illallistaen tähtien loisteessa, nauttien vuoden sykähdyttävimmistä urheiluhetkistä. Gaala-elämys on upea ilta, joka hehkuu loistokkuutta ja arvokkuutta tärkeän asian puolesta. Gaalan kumppanit Veikkaus ja IS tarjoavat asiakkailleen ja henkilöstölleen katsomolippuja kaksi yhden hinnalla. Urheilulehden tilaajat ja Sanoman henkilöstö, sekä Veikkauksen etuasiakkaat saivat mahdollisuuden osallistua alehintaan.

Gaalakumppanit saavatkin oikeuden parhaisiin pöytiin illallistasolta, sekä voivat arpoa katsomolippuja asiakkailleen tai viedä henkilöstöään kokemaan Urheilugaalan livelähetys.

Vuoden 2019 uuden kumppanin Sportspotin kanssa rakennettiin yhdessä täysin uusi VIP-ilta osaksi Urheilugaalaa. Sportspot Loungessa päästiin illallisen yhteydessä kisailemaan urheiluhenkisissä tehtävissä, joissa pöydistä muodostetut tiimit heittäytyivät täysillä urheilun tunteeseen mukaan! Mm. tuuletuskisa nosti koko porukan henkeä ja Niemi Centeristä kantautui aivan oma tunnelmansa, josta saatiin pelkästään positiivista palautetta. Sportspot Lounge -illan huipennuksena tiimikisan voittaja palkittiin leikkimielisellä Vuoden Yleisö -Unolla Hartwall Arenan päälavalla juuri ennen tv-lähetyksen alkua.

Lähde mukaan UG-tiimiin!
Kaiken kaikkiaan haluamme olla kiinnostava alusta yhteismarkkinointiin, eikä Urheilugaala tarjoa kumppaneille ainoastaan logonäkyvyyttä gaalapäivänä. Parhaimmillaan kumppanuus synnyttää jotakin sellaista uutta, jota yksin ei pystyttäisi tekemään, ja joka tuo lisäarvoa gaalavieraille ja urheilun seuraajille. Tekemistä ja kehitettävää aina riittää, mutta mielestäni olemme oikealla tiellä ja pystymme tarjoamaan monipuolisia mahdollisuuksia.

Starsquad hoitaa Urheilugaalan kumppanihankintaa sekä yhteistyön hyödyntämisasioita. Uusia kumppaneita viime vuonna olivat Huawei, Remeo, Smile, Sportspot, Kajon, Floramore ja Coloro.  Täältä löydät kaikki Urheilugaalan tämänhetkiset kumppanit: https://urheilugaala.fi/yhteistyossa/

Kiinnostaako sinua kumppanuus suomalaista urheilukenttää yhdistävän toimijan kanssa? Ole rohkeasti yhteydessä, ja rakennetaan yhdessä teille mahdollisuus hyödyntää urheilun sykähdyttävää tunnetta markkinoinnissanne!

Heikki Pohjonen, Urheilugaalan markkinointipäällikkö
heikki.pohjonen@starsquad.fi
050 5635537


Jätä kommentti

Nimi .
.
Viesti .

Huomaa, että kommentit täytyy hyväksyä ennen kuin ne julkaistaan